Welkom op onze reisblog

Op 20 februari gaan wij op wereldreis. We zullen een half jaar lang de wereld rond trekken en de volgende route volgen: Hong Kong, Maleisië, Australië, Nieuw-Zeeland, Tahiti, Paaseiland, Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Madrid. En op 15 augustus komen we weer terug naar Nederland.

We zullen op deze blog regelmatig onze reisverhalen en foto's plaatsen. Iedereen die het leuk vindt kan daarbij een reactie achterlaten.

woensdag 11 mei 2011

Op ontdekkingstocht met Abel Tasman

Ok een beetje laat maar aangezien we met onze dongel geen bereik hadden was een eerdere update niet mogelijk. Bij deze dus. In het laatste blog schreef ik al dat we een tour zouden maken door Milford Sound. Dat hebben we dan ook gedaan. Een strakblauwe lucht en een schitterende route naar het fjord zelf maakten dat zelfs het betalen mee viel. We krijgen dan ook als echte Nederlanders korting zodat we al met al voor veel minder geld op een boot zaten met slechts 10 anderen. Leuk om door het fjord naar de Tasman zee te varen en weer terug. Onderweg nog wat zeehonden gezien en de boot drukte zijn boeg nog even in een waterval om het feest compleet te maken. Kortom prima dag. De dag er na zijn we doorgereden naar Queenstown. Je denkt dan direct aan een grotere stad. We hebben ondertussen geleerd dat je dan moet meer moet denken aan een groot formaat dorp. Wel weer een mooi dorp ingeklemd tussen de bergen. We hebben hier wat kleine dorpjes in de omgeving bekeken waar onder andere de filmlocaties van de Lord of the Rings waren. De dag erna zijn we doorgereden naar Wanaka. Een soort klein Queenstown. Hier zijn we 2 dagen gebleven. Het weer was echt shit en de aanwezigheid van 2 gratis hottubs en een houtkachel was voor ons meer dan genoeg reden om een rustdag in te lassen. De volgende etappe was richting Frans Josef waar we Daniel en Marsi weer zouden ontmoeten. Nadat we ze al ontmoet hadden op de Perhentien en in Australië hebben we de traditie maar doorgezet. Op weg naar Frans Jozef nog even gestopt bij de eerste bungy jump plek ter wereld en tig Aziaten naar beneden zien donderen. In Franz Josef aangekomen hebben we eerst maar weer eens een rondje was gedaan terwijl we aan het wachten waren op onze Duitse vrienden. 2 uur later waren ze er (in een enorme camper) en hebben we drie dagen met elkaar opgetrokken. We hebben de 2 gletsjers bekeken, Fox en Frans Jozef, en deze niet verder beklommen. Het weer was niet goed en om dan een vermogen te gaan betalen…dus niet…..Meest spannende activiteit: de sirene die afging om 2 uur snachts. Je ligt dus dan in je Spaceship (met tent) en dan hoor je in een keer een tering herrie. Eerste reactie: een autoalarm terwijl je nog half slaapt. Echter dit was veel harder. Tweede reactie: sluit ramen en deuren en zet een tv aan (een stukje hersenspoeling van de Nederlandse overheid). Ok een probleem dus: a) we hebben een tent aanbouw, b) onze dvdspeler ontvangt geen tv, kortom niet echt “rampproof”. Dan ga je nadenken: in een land dat om de haverklap aardbevingen en overstromingen heeft is een sirene niet grappig. Na 10 minuten ging dat ding uit. Wij toch maar gaan slapen. De volgende ochtend hoorden we dat dat het alarm is om de vrijwillige brandweer op te roepen. Kort samengevat: een paar duizend man zijn wakker omdat een stuk 0f 10 brandweermannen ter plaatse moeten zijn. Zeker nooit gehoord van pieper/telefoon (of Twitter natuurlijk Hans S te H). Na drie dagen hebben we koers gezet naar het Abel Tasman National park. Onderweg nog even kennisgemaakt met de leukste verkeerswaarschuwing tot nu toe: Don’t count sheep when you’re driving. Op weg daar naar toe nog wel even een overnachting gehad in Westport omdat anders de route te lang zou worden. De afgelopen dagen dus het Abel Tasman park bekeken. Erg mooi. Gisteren uiteraard ook nog langs geweest bij het Abel Tasman monument. Als ex inwoner van de gemeente Grootegast, Niekerk is daar een onderdeel van (je weet wel van die beroemde dichtregel; Niekerk, Oldekerk en Faan ontvangen u spontaan), moet je daar dus geweest zijn. En inderdaad erg wordt keurig op het door Juliana/Beatrix aangeboden monument aangegeven dat Abel Tasman geboren is te Lutjegast, een “ village” (beetje veel eer als je het mij vraagt) near Groningen. Hij was dan ook de eerste die Nova Zealandia ontdekte……en het dus niet claimde….zucht… Vanochtend zijn we doorgereden naar Picton. Hier zijn we dan ook op dit moment. Na de regen van gisteren is het nu 20 graden en strakblauw. Het zal ook tijd worden zeg. Door alle vallende blaadjes en herfstkleuren kregen we al bijna een herfstgevoel…..Morgen nemen we dan ook de boot terug naar het Noorder eiland. Kortom later meer.

ps: To Christine and Stephen; if you read this (well done!) can you sent us your mail address?